در بخش پیشین از آموزش زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ، نحوه ایجاد و کامپایل یک پروژه Windows Form Application را فرا گرفتید. در این بخش، شما فراخواهید گرفت که چگونه کنترلرهای مختلفی را به یک Form خالی خود اضافه و در ادامه، آن را کدنویسی کنید. پس با یک بسم‌الله با همدیگر شروع می‌کنیم …

اضافه کردن کنترلرها به Form خالی خود

اولین کاری که در این بخش قرار است انجام دهیم، اضافه کردن کنترلرها به فرم خود است. در ادامه، پس از اضافه کردن آن‌ها، کدهای موردنظر خود را در آن‌ها نوشته و درنهایت با اجرا نمودن برنامه، نحوه اجرای آن را خواهیم دید. (در بخش بعدی) برای اضافه نمودن یک کنترلر (مانند Text Box، Button و …) می‌توانید از Toolbox در کنار Form خود در سمت چپ استفاده کنید. Toolbox را باز کرده و پس از آن بر روی فلش Common Controls کلیک کنید تا موارد مربوط به آن باز شود. شما می‌بایست که لیستی از کنترل‌های مختلف همانند تصویر زیر ببینید.

 

بر روی Button یک‌بار کلیک کرده؛ این‌کار باعث می‌شود که Button انتخاب شود. برای اضافه کردن آن، هرکجای Form خود، یک‌بار کلیک کنید تا Button درج شود. اتفاقی همانند زیر برای فرم شما خواهد افتاد:

 

Button در واقع یک شیء‌ای است که توسط آن از دیگران می‌خواهید که بر روی آن کلیک کنند تا یک عمل خاصی انجام شود. وقتی که آن بر روی Button کلیک می‌کنند، کدهایی که در درون این Button نوشته‌اید اجرا خواهند شد. متنی که بر روی Button نوشته شده است (که به‌صورت پیشفرض با نام button1 معرفی شده) قابل تغییر می‌باشد. تمامی ابزارهایی که در Form خود استفاده می‌کنید (دقیقاً همانند همین Button‌-ای که قرار داده‌ایم)، همه دارای بخشی به نام Properties، به معنی خصوصیات هستند. توسط Properties این ابزارها، شما قادر به تغییر بسیار از خصوصیات ابزارها هستید و آن‌ها را به‌شکلی که تمایل دارید، شخصی‌سازی کنید. مثلاً طول و یا عرض آن را تغییر دهید، رنگ آن را عوض کنید و یا نام آن را به نام دیگری تبدیل کنید. برای دستیابی به خصوصیات، ابتدا اطمینان حاصل فرمایید که ابزار شما انتخاب شده باشید. یعنی با یک‌بار کلیک کردن بر روی آن، ابزار انتخاب شود. اکنون، سمت راست و پایین برنامه Visual Studio را مشاهده کنید؛ دقیقاً زیر Solution Explorer. شما می‌بایست که پنجره‌ای به نام Properties را مشاهده کنید. اگر این پنجره برای شما وجود ندارد (و یا حتی اگر شاید وجود دارد و آن را نمی‌بینید) با راست‌کلیک کردن بر روی ابزار موردنظر شما، آخرین گزینه، یعنی Properties را انتخاب کنید تا پنجره Properties برای شما به نمایش در‌آید.

 

برای راحتی کار هنگام استفاده از Properties، پیشنهاد می‌شود که آن را بر اساس ترتیب حروف الفبای انگلیسی تنظیم کنید. برای این‌کار، طبق تصویر زیر، بر روی آیکون AZ کلیک کنید.

 

همانطور که می‌بینید، Property های بسیار زیادی را در اینجا خواهید دید. به سراغ حرف T بروید و Property-ای به‌نام Text را پیدا کنید. این خصوصیت، نام ابزار خود را مشخص می‌کند. مثلاً برای همین Button، قبلاً دیدید که نامی که توسط آن، کاربر شما مشاهده می‌کند، button1 می‌باشد. شما با استفاده از این خصوصیت، می‌توانید نام نمایشی را تغییر دهید تا کاربری که برنامه شما را می‌بینید، نامی مطابق با عملکر ابزار را مشاهده کند. بر روی مقدار مقابل Text کلیک کنید و آن را به نام مقابل تغییر دهید: A Message

 

بر روی Enter کلیک کنید تا نام جدید ثبت شود. حال بر روی Form خود نگاهی بیاندازید؛ خواهید دید که نام آن به نام A Message تغییر یافت.

 

یک خصوصیت دیگری در پنجره‌ی Properties می‌توانید پیدا کنید که نام آن Size می‌باشد. توسط این خصوصیت، شما مقدار طول و عرض ابزار خود را می‌توانید تعیین کنید.

 

اولین رقم از آن که ۷۳ می‌باشد، نمایانگر عرض ابزار شماست. دومین رقم که ۲۳ می‌باشد، نمایانگر طول ابزار شماست. آن‌ها را به‌ترتیب به ۱۰۰ و ۳۰ طبق تصویر زیر تغییر دهید.

 

Enter را مجدداً فشار دهید تا سایز جدید اعمال شود.

 

نکته: اگر که شما به‌جای ابزار خود، خود Form را انتخاب کنید و به بخش Properties آن مراجعه کنید، خواهید دید که خود Form نیز دارای خصوصیت‌های مختلفی می‌باشد. اگر مقدار Text را تغییر دهید، عنوان آن تغییر خواهد کرد.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
  • هیچ نظری یافت نشد.